Tuesday, August 9, 2011

Makanan Pilihan sewaktu Berbuka..

Posted by Nina Jamil. at 11:43 PM
berpuasa  ni sebulan dalam setahun..dan masa ni la ramai orang ambil kesempatan cari duit raya dengan berniaga di pasar-pasar ramadhan..sekali melangkah ker pasar ramadhan tue memang rambang mata,.berjalan dengan perut lapar,mata ni meliar singgah dari satu gerai ke satu gerai..,jgn terkejut kalau pegi bermodalkan RM50 ,balik nnt berbaki RM1 jer,,huhuh..itu mmg namanya membeli ikut nafsu..,

Bagi aku dan family aku,mmg mak aku dah ada kesedaran sewaktu berbelanja kt pasar ramadhan tue,selalu bwk duit RM20 jer..jgn bwk lebih..nnt bukan takat makanan diborongnyer,dengan kain tudung,baju blouse pun boleh disambar,main dgn mata si rambang ni.So beli apa yang patut jer,.dah pernah terjadi beli itu ini,.sampai penuh tangan,last2 tiba time berbuka makannya tak seberapa..akhirnya semuanya selamat ke tong sampah jer,..kan tak pasal..tersenarai dalam friendlist "setan"...heheh

Kalau ayah aku time bulan puasa,mak aku cakap dia ngada-ngada! Dia tak nak mkn ikan ker ayam ker.,dia nak mkn daging jer..n of coz la kari kan..dah memang peberet dia..mmg tak leh kata apa dh..n satu lagi ayah aku time posa ni  dia suka mkn nasi dgn acar buah..so benda ni leh jumpa kt umah aku time bulan puasa jer..

amik dr google jer,bkn masak sendiri ni

Kalau aku dengan mak aku plak,kami berdua lebih berbuka dengan makanan lain selain nasi ..contohnya bihun gorengker,bihun singapore ker,mee ker,,laki aku pun sama,dia senang,,tk byk cerewet,apa yang ada atas meja dia sebat jer..janji perut dia kenyang..hahaha }senang la spt laki cm tue kan...hahahah

Kalau bab kuih-muih,mmg kami sekeluarga prefer yang pedas berbanding yang manis2..kira peberet sefamily ni,ialah cucur udang..letakla berapa pinggan mmg licin,..antara lainnya murtabak pun laku gk..bergantung pada rasa jgk la..so kuih kegemaran kami sekeluarga ni la dia :,

cucur udang
murtabak
kuih talam ubi
                                              
paktongko
ayam percik...
popia goreng.

Inila antara juadah berbuka selalu kami beli sewaktu berbuka puasa..hari2 tukar2 menu..benda ni bolleh dapat hari2 kalau bulan puasa,berbanding kalau bulan lain,boleh dapat pada hari ada pasar malam ...

Tapi suatu perkara sunat yang harus di utamakan sewaktu bulan puasa sewaktu berbuka..benda nilah..mmg untung sapa yang berniaga makanan sunnah ni..heheh

kurma
Amalkan makan 2 biji kurma sewaktu berbuka dan bersahur yer anak2 sekalian...heheheh

Selamat menjalani ibadah berpuasa kepada semua....
                                            




0 comments:

Post a Comment

 

Adam Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei